Michael Berman

Michael Berman är i dag Group Head of SEM på BHG Group. Han har arbetat med Google Ads (tidigare AdWords) i över 10 år, både i Sverige och internationellt. Bland annat som Head of SEM på byrån Pineberry.

Michael är naturligtvis certifierad i Google Ads.

5 snabba FRÅGOR till Michael:

Hur länge har du jobbat med AdWords? 

Jag har jobbat med SEM, och med Google Ads i synnerhet, i över 10 år. När jag började min karriär i San Diego efter studierna hade jag en tanke om att specialisera mig inom SEO – men i mitt första jobb på byrå fick jag istället jobba heltid med SEM och insåg snabbt att det var det jag ville specialisera mig på.

Hur var det att skriva en bok?

Svårt och utmanande – men väldigt givande. Även om det kan vara ångestfyllt ibland under resans gång är det väldigt roligt när vi lyckats förenkla något komplicerat så att det förhoppningsvis blir mer lättillgängligt för läsaren. Målet är att varje läsare ska få en djupare förståelse för AdWords (numera Google Ads) och en ökad lönsamhet.

Du spelar även gitarr i ett rockband. Finns det några gemensamma nämnare mellan AdWords och hårdrock?

Det skulle jag säga att det finns, man behöver ofta vara väldigt detaljorienterad för att bli bra på gitarr och detsamma gäller för AdWords. Övar man och är noggrann kan man både spela gitarrsolon och hantera AdWords-konton!

 

Vad är ditt bästa AdWords-tips?

Att vara noggrann, strukturerad och tålmodig när du bygger dina kampanjer samt att inte glömma att det är dina kunder du kommunicerar med. Ta din tid med annonserna, sluta aldrig att testa nya saker samt utvärdera din annonsering ofta.

Du är ute och föreläser mycket – vilken är den vanligaste frågan du stöter på angående AdWords?

Det är nog frågan om man får högre positioner i det organiska sökresultatet (SEO) av att annonsera med AdWords – det får man inte. Med det sagt finns det många andra synergier mellan AdWords och SEO!